2016. feb 05.

Magyarországi képernyőolvasó felhasználók felmérése

írta: m admin
Magyarországi képernyőolvasó felhasználók felmérése

"A magyarországi képernyőolvasó felhasználók körében 2015 végén ismét online felmérést végeztem a használati szokásokról, igényekről, a weboldalak akadálymentességének megítéléséről." Írja Szántai Károly, web és UX akadály­mentességi szakértő, szakoktató

kepernyo_olvaso.jpg

A felmérést különböző életkorú felhasználók között végezte el. Közülük legnagyobb százalékban a 31-40 év közöttiek voltak, valamint a 21-30 év közöttiek sem maradtak el sokkal. A szakember természetesen a többi korosztályból is voltak válaszadók.

A statisztikai adatok alapján, az alábbi főbb információkhoz juthatunk:

  • a képernyőolvasókat főként vak vagy súlyos fokban aliglátók használják
  • használati jártasságuk középhaladó és haladó szint között oszlik meg, csekély számú a kezdő
  • ők többnyire magas szinten értenek az internet használatához
  • a képernyőolvasó programot a legtöbben mobil- illetve okostelefonon és asztali gépen alkalmazzák
  • a programok között magasan a JAWS előzte meg társait, ötös listán, 70 %-al az első helyen végzett
  • érdekes adat viszont, hogy a felhasználók szinte fele-fele aránya próbál ki több olvasóprogramot, másodlagos kategóriában első helyen a NVDA végzett
  • mindennapos használathoz a böngészők között az Internet Explorer és a Mozilla osztozik az első két helyen, de szinte kizárva a többieket
  • mobil oprendszerek közt az IOS végzett első helyen 54 százalékkal, alatta az Android mindössze 28 százalékot kapott
  • mobil képernyőolvasó programok között a VoiceOver nyerte el a legtöbb szavazatot
  • a válaszadók 71 százaléka folyamatosan tájékozódik a közösségi csatornákon (Facebook, Twitter, Google plusz, LinkedIn, stb.)
  • a legkedveltebb közöttük (99%-ban!) a Facebook, alatta a Linkedln végzett, a többiek elenyésző százalékot kaptak
  • webáruházakat a válaszadó korcsoportok összességének 60 százaléka használ, gyakran vagy néha
  • az akadálymentesség hiányát a webáruházak online felületének 69 százalékában tapasztalják (!)
  • hivatalos ügyeiket a megkérdezettek mindössze 25 százaléka nem intézi az interneten
  • az akadálymentesség a netes ügyintézéseknél szerintük szintén kifogásolható, ennek ellenére sokkal többet vennék igénybe ezt a lehetőséget
  • pénzügyi vonalon már kevésbé elterjedt az internet adta megoldás, a statisztikában 41 százalékot kapott az ettől elzárkózottak száma, de ezt főként az akadálymentesség hiányával támasztották alá
  • általánosságban a weboldalak a megkérdezettek szerint 50 százalékban nem váltak optimálisabbá, a csoport mindössze 28 százaléka ítélte úgy, hogy javult akadálymentességük
  • a közösségi oldalak használatánál is sajnos nagymértékben ütköznek akadályokba, csak nehezen tudják problémamentesen használni őket
  • a webfejlesztők hozzáállásával kapcsolatosan, járatlanságot és érdektelenséget feltételeznek
  • weboldal látogatásnál a fellelhető akadálymentes, vakbarát, vagy gyengénlátó verziókat a megkérdezettek fele veszi igénybe, csekély mértékben meg sem próbálják, a fenn maradó 30 százalék pedig néha-ritkán
  • a honlapok akadálymentes verzióját használók véleménye szerint, az alapoldal sok képes anyaga gördít akadályt az olvasó programoknak, vélhetőleg ezért nehezen, lassan töltődik be
  • a megkérdezettek 60 százaléka igényelné, hogy egy honlap integráltan jelezze, hogy van elérhető akadálymentes verziója is
  • 75 százalék használja, mint olvasó mankó, a weboldalak szakaszjelzőit, melyből örülnének, ha legalább 4-6 lenne oldalanként
  • a válaszadók 42 százaléka a címsorból, 30 százaléka a keresőkből (!), a fennmaradóak a fellelhető linkek, vagy a teljes oldal végigpásztázásával tájékozódnak, informálódnak
  • egyes weboldal által felajánlott gyorsbillentyűket a megkérdezettek csoportjának nagy százaléka veszi igénybe
  • egy oldal keresőjét a fellelhető legelső szerkesztőmezőjében szokták keresni (60 százalék)
  • a címsorok alapján 46 százalék gyűjt ismereteket, így fontos számukra a címsorok szintjének pontos meghatározása
  • oldaltérképet kevesen vesznek igénybe, 44 százalék soha
  • a főoldalak logójánál használt szöveges alternatívát, főként a cég neve mellé rendelve, cégnév+főoldal verzióban kedvelik inkább, 28 százalékának elégséges, ha mint főoldal jelzi a tartalomkezelő rendszer
  • a képek szöveges megnevezését viszont 78 százalékban hiányolják vagy értelmezhetetlennek veszik, mindenképpen igényelnének pár szavas elérhető magyarázatot a feltett fotókhoz, mely ne legyen túl hosszú
  • a megkérdezettek nagyszámú javaslata szerint, egy képhez leginkább egy külön oldalon lenne értelmezhető számukra a hosszabb leírás
  • szintén érdemes megemlíteni, hogy számukra azok a szerkesztői megoldások, melyek például a "tovább" navigációs gomb, egy weboldalon belüli ismétlődése igen zavaróan hatnak

 

Az alábbiak közül Önnek elsődlegesen melyik dolog jelenti a legnagyobb akadálymentességi problémát?
Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
CAPTCHA, vagyis olyan szöveget ábrázoló kép, amit arra használnak, hogy kiderüljön a felhasználó ember-e 34 29%
Olyan képek, amelyeknek nincs, vagy értelmetlen a szöveges alternatívájuk 16 14%
Flash tartalom 15 13%
A képernyő, vagy annak egy része hirtelen megváltozik 13 11%
Felugró párbeszédpanelek 8 7%
Címsorok hiánya vagy értelmetlen szintjei 8 7%
Olyan hivatkozások vagy gombok, amelyek értelmetlenek 7 6%
Túl sok hivatkozás (link) vagy navigációs elem 7 6%
Billentyűzetes akadálymentesség hiánya 4 3%
Összetett adattáblázat 2 2%
Videófilmek, hanganyagok elindítása vagy leállítása 1 1%
Összetett űrlap 1 1%

 

Hálásan köszönjük Szántai Károly web és UX akadály­mentességi szakértő, szakoktató fáradozását, munkáját!

forrás >>> akadalymentesweb.hu/

Szólj hozzá

technika böngésző okostelefon vakoknak látássérülteknek számítógép kezelés vakoknak JAWS olvasóprogram képernyőolvasó program internethasználat vakoknak