Magyarországi képernyőolvasó felhasználók felmérése
"A magyarországi képernyőolvasó felhasználók körében 2015 végén ismét online felmérést végeztem a használati szokásokról, igényekről, a weboldalak akadálymentességének megítéléséről." Írja Szántai Károly, web és UX akadálymentességi szakértő, szakoktató
A felmérést különböző életkorú felhasználók között végezte el. Közülük legnagyobb százalékban a 31-40 év közöttiek voltak, valamint a 21-30 év közöttiek sem maradtak el sokkal. A szakember természetesen a többi korosztályból is voltak válaszadók.
A statisztikai adatok alapján, az alábbi főbb információkhoz juthatunk:
- a képernyőolvasókat főként vak vagy súlyos fokban aliglátók használják
- használati jártasságuk középhaladó és haladó szint között oszlik meg, csekély számú a kezdő
- ők többnyire magas szinten értenek az internet használatához
- a képernyőolvasó programot a legtöbben mobil- illetve okostelefonon és asztali gépen alkalmazzák
- a programok között magasan a JAWS előzte meg társait, ötös listán, 70 %-al az első helyen végzett
- érdekes adat viszont, hogy a felhasználók szinte fele-fele aránya próbál ki több olvasóprogramot, másodlagos kategóriában első helyen a NVDA végzett
- mindennapos használathoz a böngészők között az Internet Explorer és a Mozilla osztozik az első két helyen, de szinte kizárva a többieket
- mobil oprendszerek közt az IOS végzett első helyen 54 százalékkal, alatta az Android mindössze 28 százalékot kapott
- mobil képernyőolvasó programok között a VoiceOver nyerte el a legtöbb szavazatot
- a válaszadók 71 százaléka folyamatosan tájékozódik a közösségi csatornákon (Facebook, Twitter, Google plusz, LinkedIn, stb.)
- a legkedveltebb közöttük (99%-ban!) a Facebook, alatta a Linkedln végzett, a többiek elenyésző százalékot kaptak
- webáruházakat a válaszadó korcsoportok összességének 60 százaléka használ, gyakran vagy néha
- az akadálymentesség hiányát a webáruházak online felületének 69 százalékában tapasztalják (!)
- hivatalos ügyeiket a megkérdezettek mindössze 25 százaléka nem intézi az interneten
- az akadálymentesség a netes ügyintézéseknél szerintük szintén kifogásolható, ennek ellenére sokkal többet vennék igénybe ezt a lehetőséget
- pénzügyi vonalon már kevésbé elterjedt az internet adta megoldás, a statisztikában 41 százalékot kapott az ettől elzárkózottak száma, de ezt főként az akadálymentesség hiányával támasztották alá
- általánosságban a weboldalak a megkérdezettek szerint 50 százalékban nem váltak optimálisabbá, a csoport mindössze 28 százaléka ítélte úgy, hogy javult akadálymentességük
- a közösségi oldalak használatánál is sajnos nagymértékben ütköznek akadályokba, csak nehezen tudják problémamentesen használni őket
- a webfejlesztők hozzáállásával kapcsolatosan, járatlanságot és érdektelenséget feltételeznek
- weboldal látogatásnál a fellelhető akadálymentes, vakbarát, vagy gyengénlátó verziókat a megkérdezettek fele veszi igénybe, csekély mértékben meg sem próbálják, a fenn maradó 30 százalék pedig néha-ritkán
- a honlapok akadálymentes verzióját használók véleménye szerint, az alapoldal sok képes anyaga gördít akadályt az olvasó programoknak, vélhetőleg ezért nehezen, lassan töltődik be
- a megkérdezettek 60 százaléka igényelné, hogy egy honlap integráltan jelezze, hogy van elérhető akadálymentes verziója is
- 75 százalék használja, mint olvasó mankó, a weboldalak szakaszjelzőit, melyből örülnének, ha legalább 4-6 lenne oldalanként
- a válaszadók 42 százaléka a címsorból, 30 százaléka a keresőkből (!), a fennmaradóak a fellelhető linkek, vagy a teljes oldal végigpásztázásával tájékozódnak, informálódnak
- egyes weboldal által felajánlott gyorsbillentyűket a megkérdezettek csoportjának nagy százaléka veszi igénybe
- egy oldal keresőjét a fellelhető legelső szerkesztőmezőjében szokták keresni (60 százalék)
- a címsorok alapján 46 százalék gyűjt ismereteket, így fontos számukra a címsorok szintjének pontos meghatározása
- oldaltérképet kevesen vesznek igénybe, 44 százalék soha
- a főoldalak logójánál használt szöveges alternatívát, főként a cég neve mellé rendelve, cégnév+főoldal verzióban kedvelik inkább, 28 százalékának elégséges, ha mint főoldal jelzi a tartalomkezelő rendszer
- a képek szöveges megnevezését viszont 78 százalékban hiányolják vagy értelmezhetetlennek veszik, mindenképpen igényelnének pár szavas elérhető magyarázatot a feltett fotókhoz, mely ne legyen túl hosszú
- a megkérdezettek nagyszámú javaslata szerint, egy képhez leginkább egy külön oldalon lenne értelmezhető számukra a hosszabb leírás
- szintén érdemes megemlíteni, hogy számukra azok a szerkesztői megoldások, melyek például a "tovább" navigációs gomb, egy weboldalon belüli ismétlődése igen zavaróan hatnak
Válasz | Válaszadók száma | Válaszadók százaléka |
---|---|---|
CAPTCHA, vagyis olyan szöveget ábrázoló kép, amit arra használnak, hogy kiderüljön a felhasználó ember-e | 34 | 29% |
Olyan képek, amelyeknek nincs, vagy értelmetlen a szöveges alternatívájuk | 16 | 14% |
Flash tartalom | 15 | 13% |
A képernyő, vagy annak egy része hirtelen megváltozik | 13 | 11% |
Felugró párbeszédpanelek | 8 | 7% |
Címsorok hiánya vagy értelmetlen szintjei | 8 | 7% |
Olyan hivatkozások vagy gombok, amelyek értelmetlenek | 7 | 6% |
Túl sok hivatkozás (link) vagy navigációs elem | 7 | 6% |
Billentyűzetes akadálymentesség hiánya | 4 | 3% |
Összetett adattáblázat | 2 | 2% |
Videófilmek, hanganyagok elindítása vagy leállítása | 1 | 1% |
Összetett űrlap | 1 | 1% |
Hálásan köszönjük Szántai Károly web és UX akadálymentességi szakértő, szakoktató fáradozását, munkáját!
forrás >>> akadalymentesweb.hu/