Zentára bicikliztek a látássérültek - délmagyar.hu
Nyolc vak és gyengén látó kerékpározott át önkéntesek segítségével Szegedről Zentára, aztán vissza hétvégén. A tandembiciklin a kormányos a társa helyett is figyel.
Több mint ötven kilométer tekerés a forróságban, két megállóval, másfél liter vízzel, két nagy szendviccsel. Aztán másnap ugyanez a táv hazafelé. Erre vállalkozott a Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesületének nyolc tagja. Akad köztük, aki eljár az ország más vidékeire, hogy ottani ismerőseivel több száz kilométert túrázhasson így, és olyan ember is, aki a napokban ült először tandemkerékpáron.
Az egyesület a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpárral hét határon át című pályázatán nyert támogatást a zentai biciklitúrára. Nyolc tandem indult el szombat reggel a Bocskai utcai iroda elől, szóló kerékpárosok vezetésével, autós kísérettel. Összesen tizennyolc embernek mondta el a hétvége programját és a tudnivalókat az iroda előtt Ballai Anna Mária, az egyesület elnöke.
– Úgy tudom, ilyen még nem volt Szegeden. Felvettük a kapcsolatot több szervezettel, köztük a Talentum Alapítvánnyal és a Critical Mass Szegeddel, közzétették a felhívásunkat, amelyre több önkéntes is jelentkezett. Nagyon köszönjük nekik, nélkülük nem tudtuk volna megrendezni a túrát – mondta lapunknak a program gazdája, Bodnár Attila programozó-webfejlesztő, joghallgató. – Így olyasmit csinálhatunk, amit én vagy a többi látássérült sorstárs önállóan nem tud kivitelezni.
A tizennyolc éves Ábrahám Alexa Tünde két éve él Szegeden. A Wesley János Gimnáziumba jár, önkéntesként dolgozik az Agóra Láthatatlan kiállításán, nagyon érdekli a rádiós újságírás. Azt mondja, két évvel ezelőtt már ült tandemkerékpáron, Zentán azonban még nem járt. A lehetőségről Bodnár Attilától hallott először.
– Most ebben a mókuskerékben vagyunk, nézzük, mi a jó neki, mit tud kipróbálni, erre jó az önkéntes munka is
– mondta Ábrahámné Csanádi Tünde, Alexa édesanyja. – Tanulja az útvonalakat a lakásunktól az Agóráig, azt is, hogyan közlekedjen villamossal: nagy könnyebbség, hogy az automata bemondja a következő állomást, de ha épp mégsem, akkor nem tud ott leszállni, ahol szokott. Azt is tanulnia kell, hogyan kérjen segítséget, ha eltéved. És közben élné az életét ugyanúgy, mint a többi fiatal.
Alexa párja a túrán Gyömbér Rudolf szegedi kerékpárszerelő volt, aki a Facebookon értesült arról, hogy az egyesület önkénteseket keres. Öt éve van tandemkerékpárja, több túrán is részt vett már.
– Két személy halad egy nyomtávon, és mivel a légellenállás csak az elsőre hat, így egyenes pályán egész gyorsan lehet haladni – magyarázta a tandem sajátosságait Rudolf. – A súly azonban nagyobb, így emelkedőn nagyobb energia kell a haladáshoz. Persze a lejtőn mi vagyunk a királyok. Nehezebb kanyarodni vele, mint egy sima kerékpárral, olyan, mint pótkocsis teherautót vezetni. Jobb, ha a kormányos, aki elöl ül, nagyobb súlyú, mert neki kell a kilengéseket is korrigálni. A hátul ülő „kazánfűtő" pedig szinte semmit sem lát a kormányos hátától. Ilyen melegben a legfontosabb, hogy az ember akkor is igyon pár kortyot menet közben, ha nem szomjas.
forrás: délmagyar.hu
A BULÁKE munkatársai közül nem is olyan rég szintén részt vettek egy biciklis megmozduláson - pontosabban Fillari-n -. minderről Jenei András alelnökünk írt egy élménybeszámolót, melyet ajánlunk figyelmetekbe, olvasáshoz kattintsatok az alábbi képre >>>